Sisältö

Trimble Identity (TID) -tunnistautuminen Catalyst-palvelua varten

Mikä on Trimble Identity?

Trimble -sovellukset käyttävät tunnistautumiseen Trimble Identity -käyttäjätunnusta ja salasanaa.

Omalla ID-tunnuksellasi voit käyttää useita Trimblen eri tuotteita, mm. Catalyst, SketchUp, ProjectSight, Tekla, Trimble Sysque, Stabicad, Quadri, Trimble TerraFlex™ ja monia muita.

Trimble ID -tunnuksen luominen

Jos olet uusi Trimblen käyttäjä etkä ole koskaan aiemmin rekisteröitynyt mihinkään muuhun Trimble-ohjelmistoon, sinun on ensin luotava Trimble Identity.

Kirjautuminen Apple-laitteella

Suosittelemme luomaan Trimble Identity -tilin suoraan.

Applen Kätke sähköpostisi -ominaisuus saattaa rajoittaa yhteistyömahdollisuuksia tiimin jäsenten kanssa Trimble-ekosysteemissä.

Emme suosittele sähköpostin piilottamista, mutta jos päätät tehdä niin, voit halutessasi silti käyttää useimpia Trimble-sovelluksia ja niiden ominaisuuksia. Huomioi kuitenkin että jotkin sähköpostiviestintään perustuvat yhteistyötyönkulut eivät välttämättä toimi odotetulla tavalla.

Trimblen yksityisyyskäytännöistä voit lukea lisää täältä.

Trimble Identity (ID) Catalyst-palvelussa

Trimble Identity on Trimble Catalyst -palvelussa tunniste Geotrim Oy:n toimesta tehdylle Catalyst-palvelun tilaukselle.

Trimble ID:llä ja salasanalla yritys/organisaatio voi kirjautua myös License Manageriin, jossa hallitaan Catalyst-palvelua esim. osoitetaan palvelu tietylle käyttäjälle.

Trimble ID:n avulla kirjaudutaan laitteella myös sinne ladattuun Mobile Manager -sovellukseen, joka tunnistaa ja ottaa käyttöön Catalyst-palvelun aina kun Catalyst-laitteen käyttö aloitetaan. Ohjeet Mobile Manager -sovelluksen sekä License Managerin käyttöön löytyvät erillisenä.

Trimble Mobile Managerin asennus

Sovelluksen asennus Android-laitteille

Trimble Mobile Manager -sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Google Playsta.

Sovelluksen lataaminen ja asentaminen

  1. Napauta Google Play Kauppa -sovellusta Android-puhelimella tai -tabletilla.
  2. Käytä hakutoimintoa etsiäksesi Trimble Mobile Manageria. Jos käyttämäsi Android-laite on yhteensopiva Trimble Catalyst® -vastaanotinpalvelun kanssa, Trimble Mobile Manager -sovellus näkyy hakutuloksissa. Napauta sovelluksen nimeä avataksesi Play Kaupan.
  3. Napauta Asenna ladataksesi ja asentaaksesi sovelluksen laitteellesi.
  4. Napauta pitkään Android-sovellukset -näytössä Trimble Mobile Manager -sovelluksen kuvaketta    ja lisää sovelluksen pikakuvake Androidin aloitusnäyttöön.

Päivitysten tarkistaminen

Voit tarkistaa asentamasi sovellusversion napauttamalla Trimble Mobile Manageria. Sovellusversio-kentässä näkyy ohjelmiston nykyinen asennettu versio. Voit tarkistaa, onko uudempaa versiota saatavilla, siirtymällä Google Play:hin ja etsimällä Trimble Mobile Manageria. Jos uudempi versio on saatavilla, Päivitä-painike on käytettävissä. Napauta Päivitä ladataksesi ja asentaaksesi uusimman version.

Trimble Mobile Managerin asennuksen poistaminen

Poista sovellus Android-sovellukset -näytössä tavallisella menetelmällä. Tämä on yleensä jokin seuraavista:

  • Napauta pitkään Trimble Mobile Manager -sovelluksen kuvaketta ja valitse Poista.
  • Napauta pitkään Trimble Mobile Manager -sovelluksen kuvaketta ja valitse Ohjelmistotiedot ja napauta sitten Poista.
  • Napauta ja valitse Muokkaa ja napauta sitten Trimble Mobile Manager -sovelluksen kuvaketta. Napauta OK ja napauta sitten Valmis.

Sovelluksen asennus iOS-laitteille

Trimble Mobile Manager -sovellus on ladattavissa ilmaiseksi App Storesta .

Sovelluksen lataaminen ja asentaminen

  1. Napauta App Store -kuvaketta   iOS-puhelimella tai -tabletilla.
  2. Käytä hakutoimintoa etsiäksesi Trimble Mobile Manageria. Napauta apin nimeä avataksesi App Store -merkinnän.
  3. Napauta Asenna ladataksesi ja asentaaksesi sovelluksen laitteellesi.

Päivitysten tarkistaminen

Voit tarkistaa asentamasi sovellusversion napauttamalla Trimble Mobile Managerissa. Sovellusversio-kentässä näkyy ohjelmiston nykyinen asennettu versio.

Voit tarkistaa, onko uudempaa versiota saatavilla, avaamalla App Storen ja etsimällä Trimble Mobile Manageria. Jos uudempi versio on saatavilla, Päivitä-painike on käytettävissä. Napauta Päivitä ladataksesi ja asentaaksesi uusimman version.

Trimble Mobile Managerin asennuksen poistaminen

Napauta pitkään iOS-sovellukset-näytössä Trimble Mobile Manager -sovelluskuvaketta, napauta ja napauta sitten Poista tai Poista sovellus.

Android-käyttöjärjestelmän asetusten muuttaminen Catalyst/Mobile manager -käyttöä varten

Android-käyttöjärjestelmästä johtuen seuraavan asteuksen muuttaminen on välttämätöntä, kun käytetään ulkoista paikanninta Android-puhelimessa ja Tablet -laitteessa.

1. Kehittäjätilan asettaminen päälle:

1. Avaa puhelimesi/tablettisi Asetukset-sovellus.

2. Laita kehittäjätila päälle näin:

1. Valitse Tietoja puhelimesta.

2. Napauta Koontiversion (ohjelmistoversio) numero‐kohtaa 7–10 kertaa, kunnes puhelin näyttää tekstin “Olet nyt kehittäjä

 

2. Valesijainnin tarjoaja -asetus päälle käyttämään Trimble Mobile Manageria:

1. Avaa puhelimen Asetukset-sovellus.

1. Avaa Kehittäjäasetukset

2. Vieritä alas kohtaan Sijainti

3. Avaa Valitse sijainti Valesijaintisovellus

4. Valitse tähän Mobile Manager

Kaikki valmista Mobile Managerin käyttöön

Huom. Tämä kohta on mahdollista tehdä Mobile Manager -sovelluksen kautta, kun sovelluksen ottaa ensimmäistä kertaa käyttöön. Sovellus opastaa tämän vaiheen.

Ensimmäinen käyttökerta

Napauta laitteesi Sovellukset-kohdassa Trimble Mobile Manager -sovelluksen kuvaketta avataksesi sovelluksen. 

Käyttöoikeudet

Kun käytät Trimble Mobile Manageria ensimmäisen kerran, sinun on myönnettävä käyttöoikeudet eri palveluiden suorittamiseen, joita sovellus tarvitsee toimiakseen laitteellasi.

Napauta Android-laitteella: Salli myöntääksesi käyttöoikeuksia Trimble Mobile Managerille seuraaville:

  1. Pääsy laitteen valokuviin, mediaan ja tiedostoihin.
  2. Pääsy laitteen sijaintiin.
  3. Anna Trimble Mobile Managerin hallita puheluita.

Napauta iOS-laitteella: Salli myöntääksesi käyttöoikeuksia Trimble Mobile Managerille ilmoitusten sallimiseksi.

EULA

Kun olet myöntänyt käyttöoikeudet, sinulle esitetään sovelluksen käyttöoikeussopimus (EULA). Lue käyttöoikeussopimus ja aloita sovelluksen käyttö napauttamalla Hyväksy.

Jos haluat tarkastella käyttöoikeussopimusta milloin tahansa, napauta ja valitse Lakiasiat ja napauta sitten Käyttöoikeussopimus.

Poista Android-akun optimointiominaisuus käytöstä

Näytön yläreunaan ilmestyy banneri, joka ilmoittaa, että Android-akun optimointiominaisuus on käytössä.

Jos et poista akun optimointia käytöstä, Android-käyttöjärjestelmä saattaa asettaa Trimble Mobile Managerin lepotilaan, mikä estää sinua vastaanottamasta erittäin tarkkoja sijainteja yhdistetystä GNSS-vastaanottimesta.

Voit poistaa akun optimoinnin käytöstä ja ottaa Trimble Mobile Managerin käyttöön taustalla:

  1. Napauta bannerissa Korjaa nyt.
  2. Napauta Poista TMM-akun optimointi käytöstä.
  3. Sinua pyydetään lopettamaan akun käytön optimointi. Napauta Salli.

Trimble Mobile Manager: käytön aloitus

Useimmat sovellukset vastaanottavat sijaintitietoja Trimble Mobile Manageriin yhdistetyltä GNSS-vastaanottimelta samalla tavalla kuin ne vastaanottavat sijainnin laitteen integroidulta vastaanottimelta. Vaihtoehtoisesti jotkin sovellukset vastaanottavat sijaintitietoja WebSocket-yhteydestä Trimble Mobile Managerin kautta.

Trimble Mobile Managerin käyttäminen iOS- tai Android-laitteellasi käynnissä olevan sovelluksen kanssa: Yhdistä laite GNSS-vastaanottimeen.

1. Jos muodostat yhteyden Trimble Catalyst -vastaanottimeen, sinua pyydetään kirjautumaan sisään Trimble Identity -tunnuksellasi.

Sinun on kirjauduttava sisään, jotta Trimble Mobile Manager -ohjelmisto voi saada Catalyst-tilauksesi tiedot ja laskea sijainnit tilaukseltasi odotetulle tarkkuustasolle. 1. Kun yhteys on muodostettu, määritä vastaanotin.

Liitetystä vastaanottimesta riippuen sinun on ehkä asennettava laitteistovaihtoehtoja, päivitettävä laiteohjelmisto tai kalibroitava vastaanottimen kallistusanturit. 1. Määritä antennin korkeus sovelluksessasi. Jos et voi määrittää antennin korkeutta sovelluksessasi, voit määrittää sen Trimble Mobile Managerissa ottamalla käyttöön Käytä antennin korkeutta’ -vaihtoehdon Konfigurointi-välilehdellä.

Älä syötä antennin korkeutta Trimble Mobile Manageriin tai työnkulkusovellukseen. 1. Määritä tarvittaessa reaaliaikaisen korjauksen ja sijaintitietojen asetukset.

Tietovaatimuksistasi riippuen voit määrittää mukautetun reaaliaikaisen korjauslähteen NTRIP-palvelimelle, tulostaa sijainnit valitsemassasi viitekehyksessä ja asettaa sovelluksessa näytettävät etäisyysyksiköt. 1. Android-laitteissa valesijainnin tarjoaja on asetettava käyttämään Trimble Mobile Manageria, jotta Trimble Mobile Managerin sijaintitiedot ovat laitteen käyttöjärjestelmän käytettävissä.

Tämä vaihe on pakollinen, jos haluat käyttää Trimble Mobile Manager -sovelluksen sijainteja Google Mapsin kaltaisissa sovelluksissa tai muissa sovelluksissa, jotka käyttävät käyttöjärjestelmän sijainteja, jotka eivät välttämättä ole osa päätyönkulkuasi. Tämä vaihe

on pakollinen myös, jos käytät Esri ArcGIS QuickCapturea tai ArcGIS QuickSurvey 123:a Android-laitteessa. Karttaselain sovellusta käytettäessä on myös toimittava näin.

iOS-laitteissa sijaintitiedot jaetaan suoraan vastaanottimesta käyttöjärjestelmään, vaikka on joitain rajoituksia. Lisätietoja on kohdassa Sijainnin jakaminen muiden appien kanssa.

1. Käytä Trimble Mobile Managerin aloitusnäyttöä tarkastellaksesi järjestelmän tilatietoja ja tarkistaaksesi vastaanottimen sijaintitietojen oikeellisuuden.

Trimble Mobile Manager: Trimnet -korjaustunnusten asettaminen

Trimble Mobile Manager (TMM) ja Trimnet-asetukset

Käynnistä Catalyst DA2 -antenni ja TMM-sovellus. Varmista, että olet kirjautunut sisään TMM-sovellukseen Trimble ID -tunnuksilla. Yhdistä DA2-antenni Bluetoothin avulla TMM-sovellukseen. Mene alapalkista Configuration-välilehdelle.

Valitse GNSS correction source -kohtaan “Custom local” ja Server-kohtaan “NTRIP”. ja valitse sitten Edit NTRIP Settings.

Kirjoita Server settings -kohtaan: “www.trimnet.fi” ja alla olevaan laatikkoon: “9999”. Sen jälkeen voit valita Mount Pointin: “VRSADV_CMRx”.

Kirjoita sen jälkeen Login Details -kohtiin Trimnet käyttäjätunnus ja Trimnet salasana.
GNSS source reference frame -kohtaan “Auto”.
Paina sen jälkeen Save and Close.

Apply antenna height -kohdan voi jättää pois päältä, jos mittaussovellus antaa mahdollisuuden syöttää nämä tiedot.

Trimble Catalyst DA2 -antennin käyttöönotto

  1. Kiinnitä DA2-antenni kämmenkahvaan.
  2. Pujota kaapeli antennin kiinnityksen yhteydessä akulle tarkoitettuun paikkaan.
  3. Avaa akkukotelon luukku ja aseta DA2-antennista lähtevä johto akkuun ja laita akku sille varattuun paikkaan ja sulje kansi. Huom. muista ensin ladata akku.
  4. Paina antennin virtakytkintä antennin alapuolelta kunnes se alkaa vilkkua sinisenä.
  5. Avaa puhelimesi tai tablettisi Bluetooth-asetukset, etsi tämä antenni ja yhdistä se laitteeseesi.

Virtapainikkeen LED-valo näyttää virran tilan ja laitteen liitäntätiedon:

Trimble License Managerin käyttö Catalyst-palvelun tilauksesi yhteydessä

Edellytykset:

  • Sinulla on oltava Trimble ID olemassa, jotta voit kirjautua License Manager – sivustolle.
  • Sinulla tulee olla tilattuna valitsemasi Catalyst-palvelu. (Tilattavissa Geotrim Oy:n verkkokaupasta)
  • Olet ilmoittanut Trimble ID:si Geotrim Oy:lle Catalyst-palvelusi tilauksen yhteydessä/sen jälkeen.

1. Mene internet-osoitteeseen: https://license-manager.trimble.com

2. Kirjaudu sivustolle Trimble ID:si avulla.

3. Sinä eli Trimble ID:si näkyy Users-kohdassa. Täällä voit myös luoda uusia käyttäjiä ja hallita, Catalyst-palvelustasi riippuen lisenssejä, lisenssin käyttäjiä ja käyttöaikaa.

4. Kohdassa Licenses määritä hankkimasi Catalyst-palvelu käyttöösi omalle Trimble ID:llsi. (Jos olet lisännyt muita käyttäjiä, myös tämä valinta voidaan tehdä tässä)

Kun olet määrittänyt Catalyst-palvelun Trimble ID:lle, kaikki on nyt valmista ja voit aloittaa Trimble Catalyst -laitteen ja -palvelun käytön puhelimellasi tai tabletillasi.

HUOM!

Puhelimeen/tablettiin tulee asentaa ilmainen Trimble Mobile Manager -sovellus sovelluskaupasta Catalyst-antennin ja -palvelun käyttämiseksi. Tähän liittyvät ohjeet löytyvät ohjeistamme.

Perintökuja 6, 01510 Vantaa
Puh. 0207 510 600 (ark. klo 8-16)
info@geotrim.fi, https://geotrim.fi